Sunday, May 31, 2009

episode 4: salam akhir...~






fuh
lepas dh penat nanges
and rase sebak nk giler
ak pon
taip la post terakhir ak
pasal mase ku
di tanah air
selepas 8 bulan
x pulang

pejam celik x2
dh hbs 2 minggu
cuti yg best
lg menggumbirakn
tp
apekn daye
nasebku blajar jauh
terpakse pulang kembali
ke tempat
yg serba kekurangan
and serba kekotoran
demi menuntut ilmu
*ayat2 skema jap...huhu

tp
seperti biase
ak last minute
br setelkn brg2
so
maaf buat rakan2 kesayangan
yg ak x dpt nk ucap babai
sbb mmg kelam kabut
mcm mr bean
hanye keluarga tercinta
yg dpt ku ucap
babai

ape2 pon
maybe rejeki ku disini
so
doakan lah
kami berjaya
pulang ke tanah melayu
dgn segulung sijil
MBBS
aminn...~

Friday, May 22, 2009

episode 3: anak, kota...~


ak dh pulang
ke kota
tempat ku
membesar
*ak x hbs2 membesar...adeh~

blk2 KL
ape lg
trus ajak member lepak
biarla walaupon
sekadar naik keta besi buruk
tp
asalkn sampai

dlm sibuk2 menikmati kota
ak lg happy
spend time
dgn anak2 buah ak
yg baru and lame
mcm2 pe'el
tp best r budak2 ni
mengingatkn kite
zmn blom akil baligh dulu
hehe



Wednesday, May 20, 2009

episode 2: darul aman~



tgk tajuk post
mesti leh agak
yes
ak di tanah jelapang padi
tempat lahirku
dan juga
tempat ak membesar
*tu yg bdn pon besar ni...hoho~

bile ayahanda ak kuar je
gi penang
ak pon ape lg
round bandaraya alor star ler
best wooo~
shopping sakan
makan pon sakan

pergh
mmg masyuk r
negeri ak ni
tp yg xleh blah
teksi and bas
tara nk tgu
jln dulu pon smpi
hampeh2



*kedai spek favourite and ak pelanggan setia...
mmg best buat spek sini
ak sempat pau ayahanda spek satu...hehehe



*dlm penat2 sakan shopping, lepak opis ayahanda sat
amik air cond....fuh~




*lagi satu tempat shopping
x best mne, city plaza better
hoho~



*menunggu teksi/bas dpn umh ayahanda
lame nk mampuih...




*tempat membuang duit dan mase...huhu~

*pekena nasi lemak kedah mmg masyuk!!!


*mcD oh mcD...~

Sunday, May 17, 2009

episode 1: tanah berdaulat...~


pergh
mmg cm x caye
ak dh blk m'sia tuh
sampai skang
ak rase cm dlm mimpi

mknn m'sia ak dh balun sket2
*more to go...huhu

sampai2 LCCT
*nek airaisa je, x mampu ;((
badak a.k.a acik ak jemput
die nmpk je ak
menitis air mate
ak pon cm nk poyo2 nanges
tp thn macho punye pasal
senyum lebar je la
tp yg xleh blah
org yg patut dtg jemput ak
*angah and along ak wif anak2
x sampai2 lg
dlm hati aku
*ingat ini high school ke dtg amik lmbt
nk buat cmne
anak2 buah ak mmg otai2
nk buleh ke siap
mcm raje

bile peluk kakak2 ak and ibu tercinta
sebak giler
ak peluk erat2
mmg rase kehilangan tol
adeh
tp dlm gembira2
ak still sadis
pok a.k.a ayahanda xde
so ak decide
blk kedah!!
yeay...

tp sblm tuh
ak sempat jumpe
2 lg insan
yg ak syg giler
my bff's
is and foqah
rindu giler diorg
next week br g ronggeng
minggu ni family first

perjuangan ak di tanah air belom selesai
*bunyi cm nk gi perang...
hr ni ikot pok gi penang
gtg
tata~
(^.^)


Wednesday, May 13, 2009

2nd recording...~

video

lagu omputih lak
dr
Cik Kelly Clarkson
Aaron lak nyanyi
suare cun bah kan?
ak je yg key manyak lari lor
layannn...~
(^.^)

Tuesday, May 12, 2009

ingin berkongsi...

CERITA TENTANG AYAH


Ayah aku meninggal 5/8/2002..3. 25pm. Apa yang aku tuliskan sini adalah untuk mereka yang masih lagi ada orang tersayang, untuk terus menyayangi dan berjasa sebelum menyesal.


Kematian abah amat meninggalkan kesan yang mendalam apatah lagi meninggalkan mak yang kesorangan. Anak-anak semua dah besar. kerja semua jejauh. Hidup ini seolah tiada erti....selama nie setiap suka duka.... pasti telefon dan maklumkan pada mak dan abah. Kalau naik gaji... dapat keputusan bagus dll...pasti telefon mereka sepuya mereka gembira. Kalau boleh mahu terus berada di perak menemani mak yang terus menangis.

Syukur, abah mati dipelukan mak yang mengucap dua kalimah syahadah...ditelinga kirinya...dan aku ketika itu mengucap ditelinga kanannya.... .. ini adalah kali pertama aku melihat kematian.... masih terbayang... abah memandang jauh kehadapan dan mata nya ke atas.... sambil mengucap dan memejamkan mata. Sungguh cepat dan tenang...semoga roh abah ditempatkan digolongan yang beriman. Syukur sembahyang jemaah abah lebih dari seratus orang...syukur abah dikebumikan dengan selamat.

Sejam sebelum kematian .....

sempat berbual dengan abah. Abah kata kalau nak belikereta tunggulah 2005. Bila time AFTA nanti kereta honda jatuh harga.Boleh lah bawak mak berjalan. Waktu tu abah dah sihat... dah selera makan.

Pastu...

abah suruh esok pergi buat kad pengenalan baru. Sebab abah dan Mak baru ambil kelmarin. Abah kata sehari jer buat. Tak payah ambik gambar kat kedai gambar. Diorang guna digital kamera kat office jer. Tapi abah kata jangan pakai baju putih. Nanti gambar tak clear. Tapi tak sangka esok nyer aku pergi sana bukannya utk buat kad pengenalan aku, sebaliknya buat sijil kematian abah.

Apabila Izrail datang mengambil nyawa....kita tak boleh mencepat atau mengajak walau sesaat. Sampai sekarang masih terbayang keadaan abah masa tu.Tapi macam tak sangka. Abah hanya tengok atas dan tutup mata. Badan tidak bergoyang walau seinci. Abah cuma nak baring. Sambil mulut mengucap dua kalimah syahadah.

Pertama kali.... pergi ke rumah mayat jenazah.

Pertama kali.... naik van jenazah,

pertama kali.... buat sijil kematian,

pertama kali.... tak tidur 2 hari,

pertama kali.... asyik menangis,

pertama kali.... menimbus kubur,

pertama kali.... menjirus air mawar,

semuanya pertama kali........ ....

Dan pertama kali.... juga takkan jumpa abah lagi.

Aku memandikan abah......memasangk an kain ihram sebagai kain kapan. Ketika ditutup muka abah, aku mencium dahi....pipi kanan.... pipi kiri.....dan bangun....tetiba hati aku ingin terus mencium lagi... aku membongkokkan kaki dan mencium dahi nya semula. Ciuman ini adalah ciuman terakhir. Semasa kecil aku salu cium abah.Tetapi apabila dah besar sudah lama tidak mencium pipinya.

Ya Allah..tuhan segala alam...

aku dan abang mengangkat jenazahnya... dan mengebumikannya.hati ini sayu mengenangkan pemergian abah yang tercinta.

Mak hanya memandang dengan air mata sayu....penglihatannya kosong...... setelah 36 tahun hidup bersama abah......kini tinggal seorang.

Selaku seorang anak.....aku tahu bagaimana kasih seorang abah. Abah seorang pendiam..... . sabar.. dan alim.... Jemaah masjid...bendahari masjid.....dan pelbagai amanah kebajikan dilakukannya.

Aku selama ini tidak pernah meluahkan kasih kepada abah secara terus terang.Memang sayang abah... cuma... dengan abah saya hormat dan memendam kasih saya.....Lainnya pula dengan emak...yang sentiasa berterus terang.... seringkali tidur di peha.

Kelmarin,

aku baca dairi abah.Tak sangka abah pun tulis diari. Tiada apa yang ada dalam dairi itu melainkan perkara anak-anak nya. Semuanya berkisar tentang anak-anaknya. Aku sendiri tak ingat bila aku beli kereta.

Tapi abah catat..18 February..rizal beli kereta satria hijau 1.6..... abah catat setiap kali anak nya telefon beserta waktunya. Sekali tu jam 1.00 pagi aku telefon dari KL.....abah pun catat. Semuanya abah catat berkenaan anaknya.

Abah catat rizal balik jam 2.00 tengahari bawa keropok. dll....... Abah catat Kak Se keguguran... Abah catat Shaifol (abang sulung) ke KL......menangis kami semua bila baca dairi tue....

Abah sayang anaknya..... tak pernah tunjuk...

sebab abah lebih suka mendiam dan tidak bercakap pasal orang. Begitu juga dengan orang lain ayah hanya banyak cakap pasal ilmu agama dan berkenaan anak-anaknya sahaja.

Ada kawan kampung abah baru nie cakap "Abah kamu masa hidup salu cakap pasal anaknye. Sorang keje sana sorang keje sini. Dia bangga ada macam korang".

Tapi jauh di sudut hati aku, aku masih terkilan sebab aku selalu fikir... aku...bukan anak yang baik.

Abah memang suka tulis. Kalau fail atau dokumen pasal kereta, rumah, bil,kedai dll memang semua tersusun.. Aku terjumpa buku nota kuliah subuh abah yang terbaru..... catatan terakhir yang abah tulis "hati orang beriman sentiasa ingat kubur"...

abah gariskan perkataan ingat kubur.... dan kami bersyukur bahawa abah sememangnya telah bersiap sedia untuk meninggal.

Dan menyerahkan kepada Allah untuk melepaskan seksaan di kubur dan api neraka. Abah memang suka budak kecik..pantang anak saper pasti dia dukung... bawak berjalan.... .. cucu-cucunya setiap kali balik pasti nak tidur sama. Kini semuanya tiada.

YaALLAH....

aku tak tahu bagaimana kehidupan utk diteruskan... tanpa Abah......baru bercadang nak balik dan bertekad bonus tahun nie nak kasi abah seribu mak seribu... tapi Allah lebih menyayangginya... abah meninggal 5hb..tidak sempat merasai bonus pertama anaknya yang baru masuk 10hb Ogos 2002.Kali nie tak sangka bonus banyak digunakan untuk majlis tahlil dan batu nisan untuk abah.

Tok Imam ada cakap kat kami....

"kubur ayah dikorek... pastu ditanam... tanahnya masih penuh kat tepi.... terlebih tandanya seorang yang pemurah.... sedangkan ada sesetengah kubur dikorek pastu ditimbus semula masih tak cukup tanah."

"abah kamu wajahnya senyumnyer walau pun dah meninggal"

"Abah kamu waktu dimandikan dah bersih...tak der kotor najis pun takder"...

perkara itulah menyedapkan hati kami.... untuk jadi seperti abah....

Sembahyang Jumaat minggu sudah di Masjid..... aku memulangkan semula duit masjid dan buku akaun yang abah pegang selaku bendahari. Sambil mengira kutipan Jumaat hari itu tok imam dan bilal turut menangis....

"Dulu abah kau yang tolong kira pastu tulis kat white board tu".........

Ini semua membuat aku rasa terpanggil untuk kembali ke kampung walau kerja apa sekali pun....

YaAllah...

sesungguhnya kematian ini memberi hidayah pada aku ..... Talkin buat abah masih segar... "Wahai Hj Badzri Bin Hajah Habsah...ketahuilah kamu bahawa mati itu benar, kiamat itu benar, Allah itu benar"

dan,

kita yang hidup akan pergi juga....

Lelaki berat tanggungjawabnya....

suami menanggung dosa isteri dan anak-anak....

isyaAllah selaku anak-anak kami telah dibekalkan ilmu agama.

Cuma...

aku kini telah lupa untuk mengamalkannya sejak mula bekerja setelah terlupa dgn nikmat Allah.. Mak juga seorang yang solehah.... saya yakin Allah maha pengampun dan maha bijak sana dalam menentukan Al -Mizan..

Dulu mak dan abah tiap waktu ke Masjid dekat rumah berdua.... tapi sekarang nie mak kata mak takut nak ke masjid seorang diri takut tak tenang hati teringat abah.

Inilah perasaan aku sekarang. Buat korang yang masih ada.... jadikan iktibar..... Cium pipi ayah sebelum ciuman terakhir.

Dan curahkan kasih sayang tanpa selindung.

P/S: ini kisah utk pengajran buat kite sume tp bukan lah kisah aku...

Monday, May 11, 2009

my GOODNESS!!

biler nk blk ni!!!
x sabar dowh
mmg x sabar




dlm x sabar2 tu
sempat lg main
game arcade dance
kt AMOEBA




dlm x sabar2 tu
sempat lg
g wonderla
sheronok tuh...~


dlm x sabar2 tu
kene la plak
assignment bertimbun
kene htr
b4 blk ke ghumoh
bakpo la demo ni
siye la ke kami ni
nok balik!


Saturday, May 2, 2009

my first recording...~


video
GETARAN JIWA
cover by phat & joe
layannn...~
(!-.^)

Friday, May 1, 2009

everyone, meet VIOLET~


AK DH ADE GITAR
YEAH2!!
NANTIKN KEMUNCULAN
VIDEO AKU PLAK
(^.^)